Prof. Bohdan Lisowski
Prof. Bohdan Lisowski
Profesor Bohdan Lisowski
Profesor Bohdan Lisowski (1924-1992) jest postacią owianą legendą na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, wspominaną i cytowaną do dziś.
Erudyta, zagorzały modernista, charyzmatyczny wykładowca i uroczy człowiek. Bohdan Lisowski miał szerokie i wielowątkowe zainteresowania, co znalazło wyraz w jego pracy badawczej i naukowej. Miał dwóch mistrzów: w twórczości architektonicznej – Le Corbusiera, w pracy naukowej i teoretycznej – profesora Juliusza Żórawskiego, którego uznawał za niekwestionowany autorytet w dziedzinie kompozycji i estetyki architektonicznej.
Na wykłady profesora Lisowskiego, wygłaszane na wielu uczelniach oraz w krakowskim oddziale SARP, przychodziły tłumy. Swoje wystąpienia ilustrował niezliczoną ilością wspaniałych przeźroczy. Fotografowanie było jego kolejną wielką pasją.
Jest autorem wielu cennych prac naukowych, wraz z najważniejszą – systematyką architektury XX wieku Polski i Świata, a także znakomitych realizacji architektonicznych, m.in.: „Domu stu balkonów” w Krakowie przy ul. Retoryka 4 (1961), biura projektów w Krakowie przy ul. Wielopole 17 (1952) oraz większych założeń; jak Fabryka Silników Elektrycznych „Tamel” z przyległym osiedlem w Tarnowie (1952), czy Zakłady Przemysłu Gumowego „Stomil” w Dębicy (1956), również wielu form przemysłowych między innymi karoserii autobusowych Autosan i aparatów telefonicznych Telkom-Telos.
Bohdan Lisowski działał społecznie w wielu stowarzyszeniach, był także prezesem krakowskiego oddziału SARP.
Beata i Bohdan (Biś) Lisowscy, dzieci Profesora – napisały we wspomnieniu o Ojcu pt. „Nieformalne oblicze mistrza formy”: Nie wybraliśmy łatwej drogi poznawania świata. Ciągle sięgamy po trudniejsze zadania (…), szukamy lepszych, choć nie zawsze łatwiejszych rozwiązań. Bronimy swoich racji, przyjmujemy porażki chcąc osiągać sukcesy.
Niech słowa te będą uzasadnieniem dla wyboru postaci Profesora Bohdan Lisowskiego jako patrona projektu oraz mottem dla przyszłego studenta – stypendysty.
______________________________________
Wypowiedź prof. dr hab. inż. arch. Macieja Złowodzkiego wspominająca Patrona Stypendium podczas ogłoszenia wyników konkursu w 2012 roku:
"Proszę Państwa, jesteśmy w Krakowie. Wiecie Państwo, że Szkoci to Krakusy przegonione za rozrzutność. Nic dziwnego, że Pan Biś, który jest spiritus movens naszego spotkania, dał mi 5 minut na przedstawienie sylwetki Profesora Bohdana Lisowskiego i wytłumaczenie, czemu w niełatwych czasach kryzysu, są ludzie gotowi wyłożyć pieniądze na stypendia Jego imienia.
Profesora Państwo nie mogą pamiętać, gdyż zmarł niemalże równo dwadzieścia lat temu, bo w roku 1992. Była to, na zgrzebnym, biednym, ciemnym i szarym firmamencie socjalizmu, silnie jaśniejąca gwiazda nowoczesności, postępu i otwartości na świat oraz jego dokonania. Był bowiem Bohdan Lisowski jednoosobową lokomotywą awangardy architektonicznej i wdrażania rozwiniętych form późnego modernizmu. Dużo jeździł, fotografował i przybliżał nowe realizacje, wtedy gdy dostęp do informacji i dokonań wiodących cywilizacyjnie krajów był znacznie utrudniony. Jego wykłady na Politechnice Krakowskiej, Wydziale Architektury Wnętrz ASP i w SARPie, przeszły do historii. Proszę sobie wyobrazić pełną salę, ludzi siedzących na schodach, podłodze, stojących w przejściu i z zapartym tchem oglądających kolorowe przeźrocza z architektury „wielkiego świata”. Kontakty zagraniczne ułatwiała Profesorowi znajomość języków obcych. Mówił po angielsku i francusku, a złośliwi twierdzili, że jego znajomość niemieckiego była taka, że myślał po niemiecku.
Opowiadał się za architekturą śmiałą i nowoczesną. Za nowoczesnymi materiałami, w tym za stalą. Nie tylko w konstrukcji, ale i na elewacji. Jego prace naukowe – doktorat i habilitacja, dotyczyły właśnie skrajnej awangardy w architekturze. Ta propagowana architektura musiała być jednak wybornej jakości. Nie dopuszczał tzw. kundli. Architektura musiała być „rasowa”. W swojej systematyce architektury końca 20. wieku wyróżniał blisko 40 równolegle występujących kierunków twórczych. Dopuszczał projekty w każdym z nich, ale w ramach dokonanego wyboru musiała to już być architektura „rasowa”. Było to więc podejście oparte na doskonałej znajomości kompozycji, teorii budowy formy, znajomości manifestów twórczych i doskonałym rozeznaniu tendencji w twórczości czołowych mistrzów świata. Było to też podejście budowane na szerokim ujęciu projektowania, na sięganiu do dziedzin pobocznych, ale wnoszących w poziom jakości architektury. Wiele uwagi Profesor poświęcał projektowaniu form przemysłowych. Prowadził na naszym Wydziale pracownię i studium podyplomowe projektowania designerskiego. Znał się i czerpał z socjologii i psychologii. Interesowała go geografia i uwarunkowania cywilizacyjne rozwoju współczesnej sztuki.
Był Bohdan Lisowski tytanem pracy. Mawiał, że projektowanie i zajmowanie się architekturą jest jak miłość. Nie ma w niej miejsca na przerwy i urlopy. Uważał, że jak ktoś coś lubi robić, to robi to dobrze. Jak dobrze robi to odnosi sukcesy. Jak odnosi sukcesy to jeszcze bardziej to lubi robić. Pracował wiele i miał mało czasu na sen. Spał po 6 godzin dziennie. Miało to czasem swoje fizjologiczne skutki. Raz zasnął na swoim własnym wykładzie. Potem mówił do nas: A tak coś mi mówiło – nie siadaj, nie siadaj… Był twardym i wymagającym dla siebie i współpracowników. Nie było wymówek, usprawiedliwień i trudności obiektywnych. Szedł przez życie, a raczej biegł z rozwianym włosem, czerpiąc z niego szeroko pełnymi garściami. Mnie gnębił przez 20 lat. Teraz, patrząc wstecz jestem Mu za to więcej niż wdzięczny.
Proszę Państwa, ci co się złożyli na państwa stypendia, to ci co Go pamiętają. Ci co są Mu wdzięczni, nie tylko za przekazaną wiedzę, ale i za podejście do architektury i twórczości. Więcej, za postawę życiową architekta – twórcy, mądrego, wykształconego, obytego w świecie, znającego literaturę tematu, z pasją i samozaparciem budującego nową, lepszą przyszłość."
__________________________
Odczyty pana prof. Bohdana Lisowskiego wygłoszone w siedzibie SARP Oddział Kraków
w okresie 10.1954 – 06.1991
1956
1. Modulor
2. Ostatnie prace Le Corbusiera
1956-1958
3. O nowym regionalizmie
4. Architektura mieszkaniowa w Berlinie Zachodnim
1958-1960
5. O powiązaniach malarstwa z architekturą
6. Osiągnięcia architektury i budownictwa przemysłowego w Polsce
1961-1963
7. L.H. Sullivan i Szkoła Chicagowska
8. Architektura Londynu w kolorowych przeźroczach
9. Antonio Gaudi y Cornet
10. Frank Lloyd Wright
11. Walter Gropius
12. Mies van der Rohe
13. Le Corbusier
14. Aspekty humanizmu w architekturze
1963-1965
15. O trudnościach Rozwoju nowoczesnej architektury
16. O architekturze organicznej
1965-1966
17. Expo w Lozannie
18. Le Corbusier
19. Ekspresjonizm w architekturze XX wieku
1966-1969
20. Alvar Aalto
21. Amsterdam, Rotterdam, Hilversum
22. Współczesna architektura Krakowa
23. Awangardowa architektura radziecka
1969-1971
24. O prewencjach upodobań dla projektowania architektonicznego
25. Architektura Buenos Aires
26. O portach lotniczych i architekturze z samolotu
27. Wzgórze Matyldy w Darmstadcie
1971-1973
28. Nowoczesne koncepcje mieszkaniowe
29. Architektura Zakopanego
30. Współczesna architektura Budapesztu
31. XI Kongres UIA w Warnie, sprawozdanie krakowskich uczestników (Zdzisław Arct,
Leszek Filar, Przemysław Gawor, Bohdan Lisowski, Tadeusz Ptaszycki, Władysław
Wichman, Bogumił Zaufal)
32. Architektura w Bułgarii
1973-1976
33. Architektura w Wiedniu
34. Jugosławia – architektura, krajobraz
35. O różnicach między architekturą XX wieku a architekturą wieków poprzednich ,
z punktu widzenia teorii architektury
36. Osiągnięcia w polskim budownictwie osiedlowym
37. Myśl architektoniczna w NRF
38. Nowoczesna architektura Bułgarii
39. Budownictwo osiedlowe – rzeczywistość a marzenia
40. Architektura Holandii, część I
41. Architektura Holandii, część II
42. Architektura Holandii, część III
43. Najnowsza Architektura Wiednia
44. Kierunek twórczy architektury organicznej
1976-1979
45. Nowoczesna architektura radziecka
46. Architektura polska ostatnich lat
47. Praga - architektura
48. Nowe wyniki badań nad mieszkaniem
49. Alvar Aalto
50. Poziomy jakości budownictwa
51. Budapeszt - architektura XX wieku
52. Tuczno - Kazimierz
53. O awangardowej architekturze w Polsce XX wieku
54. Architektura Szwajcarii 1979, część I
55. Architektura Szwajcarii 1979, część II
56. Architektura Szwajcarii 1979, część III
1980-1983
57. Architektura Szwajcarii 1979, część IV
58. Architektura nowych uniwersytetów na, część I
59. Architektura nowych uniwersytetów, część II
60. Architektura nowych uniwersytetów na świecie, część III
61. Architektura nowych szkół średnich na świecie, część I
62. Architektura nowych szkół średnich na świecie, część II
63. Perfekcja techniczna w architekturze
64. Warunki dobrego projektowania
65. Architektura ogranicza
66. Otterlo – przyszłość architektury
67. Stereotypy w architekturze
68. Stan architektury i perspektywy
69. Prowincjonalizm w architekturze mieszkaniowej – Polska a świat
70. Osiedla – osiągnięcia i przyszłość
71. Bauhaus
1984-1987
72. Odbicie kultury w architekturze
73. Wkład architektury przemysłowej do rozwoju architektury XIX i XX wieku
74. Paryż „La Defense”, część I
75. Paryż „La Defense”, część II
76. Le Corbusier, realizacje 1916-1963
77. Le Corbusier, realizacje 1916-1963
78. IKAS -82-85 Otterlo, Hamburg, Dessau
79. Tallin, architektura
80. Problem odbioru w architekturze
81. Wiedeń ‘86
82. Architektura fińska, część I
83. Architektura fińska, część II
84. Architektura Szwecji, część I
85. Architektura Szwecji, część II
86. Architektura Szwecji, część III
87. Göteborg i Örebro
88. Estonia - architektura współczesna
1987-1990
89. Nowe idee socjalne w architekturze Szwecji
90. Chiny - Nankin - nowe osiedla
91. Pekin - architektura
92. Bratysława
93. Bratysława - architektura
94. Wiedeń - architektura
95. Przemiany w architekturze w Polsce
96. Przemiany w mecenacie architektury na przykładzie realizacji Janusza Ingardena:
1952. 1988
97. Adolf Szyszko-Bohusz. Architekt Polski Odrodzonej (wespół z Witoldem
Cęckiewiczem i Witoldem Korskim)
98. Luksus mieszkania w modernizmie
99. Kuba - architektura, część I
100. Kuba - architektura, część II
101. Kuba - architektura, część III
102. Szwecja - adresowanie architektury
103. Litwa – Kowno, Wilno
104. Szwajcaria – szkoły
105. Paryż – trzy nowe osiedla
106. Nowy kierunek twórczy w Paryżu
1991-1992
107. 1991 – Nadrenia - architektura
__________________________________________________________________________________
8 października 1992 – odbyło się spotkanie: Wspomnienia o prof. dr. hab. arch. Bohdanie Lisowskim
Spisu wykładów (na podstawie sprawozdań SARP Oddział Kraków za kadencje 1954-1992) - dokonała Emilia Walczewska